Macheta proiectului
"Mijloace tradiţionale de comunicaţie şi transport - de la prezervarea patrimoniului la promovarea acestuia: digitizarea între necesitate şi provocare"



În vederea unei promovări cu impact mai mare a proiectului, artistul miniaturist Ileana Sădean a realizat o machetă reprezentativă, anume o miniatură după omnibusul care a circulat prin Sibiu în 1904, cel care a inaugurat transportul în comun din urbe.
Realizarea miniaturii a implicat o cercetare bibliografică și o documentare asupra modelelor de omnibus realizate la acea vreme în lume, pentru a respecta aspectul și dimensiunile reale, reduse apoi la scara machetei.

Descrierea pe care și-o face singură autoarea:
Mă numesc Ileana Sădean şi identitatea pe care mi-o atribui de mai bine de doi ani este de Miniaturist.
Atelierul Ili.S Miniatures, dotat cu aparatură specială pentru realizarea miniaturilor este unic în ţară, este locul în care îmi petrec multe ore pe zi.
Este o muncă foarte creativă și poți obține orice realitate la scară redusă.
Cele mai importante virtuți ale miniaturistului sunt:
Răbdare, dexteritate, concentrare
Virtuozitate manuală, capacitate pentru cele mai mici detalii, simțul proporțiilor
Ingeniozitate legată de inteligență, inventivitate
Perseverență
Simț ludic – fantezie, copilărie
Spirit bucuros, fericit
În ceea ce privește arta miniaturizării în România și consumul de miniaturi, ambele se situează la un nivel foarte scăzut, dar am găsit un posibil răspuns la cele 2 întrebări:
- De ce nu există miniaturiști în România ?
- De ce nu există o cultură a miniaturii în România ?, la Adam Smith.
El așeza munca creativă pe un loc special în sistemul de producție și susținea că "există unele talente foarte plăcute şi frumoase ale căror posesie stârneşte un anume fel de admiraţie, dar al căror exerciţiu în scopul câştigului este considerat, fie din admiraţie, fie din prejudecată, un fel de prostituţie publică. Prin urmare, recompensa pecuniară a acelora care le practică în această manieră trebuie să fie suficientă nu numai pentru a plăti pentru timpul, munca şi cheltuiala achiziţionării talentului, ci şi pentru desconsiderarea asociată cu folosirea lor ca mijloc de subzistenţă."
Explică în acelaşi loc că mulţi alţi oameni ar fi capabili să îşi pună în valoare aceste calităţi doar dacă dezonoarea nu ar fi aşa un obstacol puternic care să-i oprească.
(Ileana S
ădean)